Min tanke om de äldre, många funderingar! 28/12

Hm... sitter och funderar litegrann på vad man vill jobba
som nu när man snart gått ut skolan. Är lite kluven faktiskt!
Känner att jag vill fortsätta inom vården som undersköterska
den närmsta tiden i alla fall.. Och vill fortsätta jobba med att ta
hand om äldre! Men jag skulle vela göra någonting eget!

Typ jobba som någon slags aktiverare, jag tycker så synd om
de människor som fortfarande har orken kvar att de bara ska få
tillbringa sina dagar i en stol och bara äta och titta i väggen.
Jag säger inte att personalen gör fel.
Jag är ju själv en av dem och det är inte så lätt att hinna göra någonting
med dem, för när dom ska äta så behöver endel matas, när ett toalettbesök
ska göras så kan det ta mellan en kvart och en halvtimma.
Om någon ska lägga sig i sängen kan det ta lika länga.
Ja allting tar så mycket längre tid än vad man tror.
Jag menar dom jag tar hand om är både gamla och dementa, vilket
gör att det tar längre tid. Ingenting konstigt är det ju med det.
Men jag önskar att jag kunde göra deras dagar roligare..
Ha tid att baka med dem. Laga lunch och middag och inte
beställa från Fluxen..
Ge dem all dem mat och de tillnbehör som vi själva har till vår mat.

Men det är ju besparingar, ingenting får kosta, allting ska skäras ner!
De ska ha allting som är de billigaste. Frukost och kvällmat,
finns bara att välja mellan ett fåtal rätter för nå roligt
eller varierande, de finns det inte pengar till.
Och det kan göra mig så förbannad!

Det ska vara så lite personal så att man ska måste lägga
dom klockan 6,7
vilken "vanlig" männsika vill lägga sig då,
efter att man precis ätit middag typ.
Må hända att dom blir tröttare fortare än mig, men inte så mycket!
De vill ju känna närhet och social kontakt precis som vi.. Men det
får de inte mycket av...

Och jag tror faktiskt att om vi bara skulle kunna ge de äldre mer tid,
att det fanns mera personal, så skulle inte all den medicinering behövas
som man ger de gamla idag. De som äter medicin för sitt humör,
jag tror inte att den skulle behövas om den bara kände att någon fanns
där som pratade med en och visade att den fanns där...


Nåja, nog för mig just nu!
Ville bara få lite sagt, om ni läsare förstår mitt budskap vet jag inte!
Men jag älskar i alla fall mitt jobb, och jag älskar att få ta
hand om andra människor och försöka göra deras liv och tillvaro
så bra som det bara går! Jag känner mig på något vis lite mer
värdefull, som att jag behövs för dem! :)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Du har så rätt och är så duktig (på allt)!! <3

2010-12-30 @ 10:59:02
URL: http://sandrarova.blogg.se/
Postat av: storasyster

du skriver sååå bra, håller med dig. Du gör ett bra jobb med de äldre redan nu och jag är 100% säker på att de skulle trivas med dig som "aktiverare". Kram

2011-01-02 @ 19:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0