Angående mobbning! 24/2

Idag har vi haft temadag på skolan, handlade om mobbing!
Dagen var rätt okej, en föreläsning och sen mycket prat
och 1,5 timmar lunch!

Vi disskuterade mycket om hur man ska göra för att mobbningen
ska minska. Enligt en enkät som vi gjorde iår på skolan
så var det 38% som svarade att de blivit eller sett någon
bli mobbad under det senaste året här på skolan!
Himla mycket må jag säga.. Och jag är en av dem som sett detta!

I alla fall så tyckte jag att jag inte hade ett allt för dumt förslag
på hur man kan minska mobbning! Ett mycket effektivt
sätt skulle jag tro!
De är att när en lärare ser eller vet med sig att en eller flera elever
mobbar någon, ska denne/dem ställas till svars inför hela klassen!
Jag tycker inte att det ska smusslas med vem som mobbar.
Namnet på den som blir utsatt ska självklart inte nämnas.
Men jag tänker för som de är just nu så ska läraren prata ensklit
med den/dom som mobbar!
Och min fråga är varför?
Varför ska dessa elaka personer "gömmas". Varför i helvete,
ursäkte svordomen, men varför ska dessa inte pekas ut..
När någon gjort nå bra så går det bra att nämna inför stor grupp.
Men när någon gjort någonting hemsk eller dumt, med avsikt,
så ska denne inte få pekas ut... Jag förstår inte logiken i det hela!
Om mobbaren skulle få stå tillsvars inför en hel klass och inte
bara inför lärarna, så tror jag det skulle ta betydligt hårade!
Personen/personerna skulle förmodligen skämmas, och jag tror
faktiskt inte att den skulle forsätta att hålla på som den gör!

Vad tror du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0